Een zakelijke brief schrijven

Link

Regelmatig krijgen de cursisten de opdracht om een brief te schrijven. Vandaag was de opdracht om een zakelijke brief op te stellen. Maar we begonnen met de indeling en opbouw van de brief. Welke gegevens noteer je op welke plek en hoe zorg je ervoor dat de tekst in de brief duidelijk en logisch is?

De opdracht was om een klachtenbrief te schrijven: Je hebt kaartjes besteld bij een ticketbureau, maar de bestelling is niet goed gegaan. Het doel van de brief is om het bureau te laten weten wat jouw klacht is (waarom je ontevreden bent over de gang van zaken) en het bureau te overtuigen om jouw voorstel uit te voeren (hoe het bureau de klacht kan oplossen op een manier die jij wenst).

De cursisten zijn heel ver gekomen! Ze moesten een aantal punten verwerken in de brief, maar ze kregen ook de vrijheid om zelf een klacht en een voorstel voor een vergoeding te formuleren. Wat de meesten cursisten lastig vinden is om precies te omschrijven welke klacht ze hebben en details te geven die het bureau nodig heeft om de klacht te behandelen en jouw voorstel uit te voerende kosten te vergoeden.

Nog een aantal tips op een rijtje:

– Probeer het doel van je brief zo duidelijk mogelijk te omschrijven (wat is jouw klacht en wat is jouw voorstel om deze klacht op te lossen?)

– Schrijf niet te lange zinnen (dan maak je minder fouten).

– Let op de zakelijke schrijfstijl (beleefde vorm): spreek de ontvanger met u aan.

– Controleer de aanhef, de afsluiting en deĀ tekst in de alinea’s.

– Check of je alle noodzakelijke (adres)gegevens hebt genoteerd en de brief duidelijk en netjes is ingedeeld (denk aan de witregels/tussenruimte).

– Controleer de spelling en check het gebruik van de juiste werkwoordsvormen, lidwoorden en voorzetsels.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *